Salam Ukhwah & Salam Persahabatan Buat Semua

Firman Allah Yang bermaksud:

"Wahai umat manusia! sesungguhnya kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan kami telah menjadikan kamu berbagai-bagai bangsa dan bersuku puak supaya kamu berkenal-kenalan (beramah mesra antara satu sama lain)..."

(al-hujurat: 13)

Monday, June 20, 2011

Cerita Nabi Daud A.S

KISAH NABI DAUD A.S

Sesungguhnya kisah nabi Daud a.s yang diceritakan di dalam al-Quran merupakan satu kisah yang benar untuk dijadikan pedoman bagi umat selepasnya. Sebagaimana firman Allah di dalam Surah Ali Imran ayat 62:

Maksudnya:
"Sesungguhnya Ini adalah kisah yang benar, dan tak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Allah; dan Sesungguhnya Allah, dialah yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana" .

Daud bin Yisya’diberi nama,
Anak bongsu tajam ajalnya,
Bermata biru rendah orangnya,
Sedikit rambut bersih hatinya.

Nabi Ibrahim keturunan baginda,
Kitab zabur mukjizat mulia,
Empat puluh tahun menyeru umatnya,
Agar beriman kepada yang Esa.

Diriwayatkan bahawa nama nabi Daud telah disebut di dalam al-Quran sebanyak 16 kali. Dan sudah semestinya kisahnya amat menarik sekali. Antaranya ialah di dalam Surah Al-Baqarah, An-Nisa’, Al-Maidah, Al-An’am, Al-Anbiya’, An-Namlu, saba’dan shaad.

Semenjak kecil lagi nabi Allah daud suka bermain dengan lastik dan amat mahir serta handal penggunaannya. Dengan kehendah Allah yang maha kuasa, kemahiran menggunakan lastik sejak kecil telah menjadi senjata baginya menentang jalut yang zalim lagi kejam. Walaupun ketulan batu yang menjadi peluru, namum kuasa Allah yang menentukan segalanya. Disebabkan kepintaran dan kekuatan baginda yang luar biasa namum jalut yang dan tenteranya dapat dikalahkan baginga dengan begitu mudah tanpa banyak halangan. Bak kata pepatah kecil-kecil cili padi, diam-diam ubi berisi dan jangan disangka kesil itu anak dan besar itu bapa. Maka janganlah memandang rendah pada mereka yang lemah.

Suara merdu tiada tandingnya,
Angin menghembus, bayu mengelus,
Burung dan gunung turut bersama,
Bertasbih memuji Allah yan Quddus.

Bekerja sendiri amalan baginda,
Bijak melentur, mencairkan besi,
Pelbagai alatan dapat dicipta,
Kemahiran yang ada anugerah Illahi.

Kehebatan nabi Daud bukan sahaja dapat melenturkan besi dengan jarinyanya, namum baginda juga dianugerahkan juga dengan suara yang sungguh lunak dan merdu. Perkara ini dapat dilihat melalui firman Allah di dalam al-Quran yang bermaksud.


“Dan Sesungguhnya Telah kami berikan kepada Daud kurnia dari kami. (Kami berfirman): "Hai gunung-gunung dan burung-burung, bertasbihlah berulang-ulang bersama Daud", dan kami Telah melunakkan besi untuknya, (yaitu) buatlah baju besi yang besar-besar dan ukurlah anyamannya; dan kerjakanlah amalan yang saleh. Sesungguhnya Aku melihat apa yang kamu kerjakan.”

Keistimewaan yang dimiliki oleh baginda nabi Daud merupakan bukti keagungan dan kekuasaan Allah selaku maha pencipta. Kehebatan dan kebesaran Allah ada dimana-mana jika kita bijak menaakul dan mengkajinya. Lihat sahaja kebesaran Allah ada dimana-mana seperti kalimah yang terdapat pada ikan, daging, pokok, dan banyak lagi yang membuktikan pada kita tentang kekuasaan Allah taala selaku pencipta. Sebagai contoh yang membuktikan Allah maha berkuasa ialah kejadian Tsunami yang membawa gulungan ombak yang mengunung tingginya, mampu membinasa dan memusnahkan tempat kediaman di beberapa Negara Asia dan menampakkan corak kemusnahan itu berbentuk kalimah Allah.

Kitab Zabur kurniaan Allah,
Berisi petunjuk dan juga bimbingan,
Orang yang sakit menjadi sembuh,
Apabila baginda mengalun melagukan.

Di dalam al-Quran, surah Al-Israa’ ayat 55, Allah telah berfirman yang bermaksud:

“Dan Tuhan-mu lebih mengetahui siapa yang (ada) di langit dan di bumi. Dan Sesungguhnya Telah kami lebihkan sebagian nabi-nabi itu atas sebagian (yang lain), dan kami berikan Zabur kepada Daud.”

Ya, alangkah baiknya jika umat Islam sekarang ini memperbanyakkan lagu-lagu yang berunsur dakwah dan ketuhanan yang dilagukan dengan suara merdu dan asyik agar hati manusia menjadi cair dan bersemangat untuk beribadat dan mengabdikan diri kepada Allah.

Bagi menambahkan lagi hikmah dan ilmu pengetahuan kepada nabi Daud Allah telah memerintahkan dua malaikat untuk bertemu dengan nabi Daud. Maka pergilah kedua-dua malaikat untuk bertemu dengan nabi Daud. Lalu menjelmalah dua malaikat tadi menjadi dua orang saudara yang sedang bergaduh. Kedua-dua malaikat datang kepada nabi Daud dan meminta supaya nabi Daud menyelesaikan masalah mereka.

Berkatalah salah seorang daripada mereka: “wahai daud, saudaraku ini memiliki 99 ekor kambing, sedangkan aku mempunyai seekor kambing sahaja. Dia sangat tamak dan ingin memiliki kambingku. Aku seorang yang miskinsedangkan dia seorang yang kaya. Tolonglah kembalikan kambingku itu.”

“Engkau telah berlaku zalimkepada saudaramu. Pulangkan kambing itu kepadanya.”kata nabi Daud tanpa berfikir panjang.

Berkatalah saudara yang seorang lagi: “Bagaimana mungkin tuan menjatuhkan hukuman sedangkan tuan belum mendengar lagi penjelasan saya selaku orang yang didakwa?.

Tersentak Nabi Daud mendengar kata-kata itu lantas tersentaklah baginda mendengar kata-kata itu dan baru diketahui yang mereka berdua adalah malaikat utusan Allah. Tanpa berfikir panjang baginda telah sujud memohon keampunan kepada Allah di atas kesilapannya dalam membuat keputusan secara terburu-buru.

Lihatlah bertapa maksumnya para nabi. Mereka segera bertaubat apabila menyedari melakukan kesalahan dalam kehidupan seharian mereka. Kita sebagai manusia biasa sudah semestinya mempunyai banyak kesalahan yang dilakukan samada secara sengaja mahupun tidak. Jadi janganlah ditunggu untuk memohon ampun daripada Allah kerana dikhuatiri tidak sempat hendak memohon keampunan daripada Allah. Bersegeralah bertaubat dan beristigfar di atas kesilapan yang kita lakukan. Rentetan daripada itu Allah telah menurunkan wahyu bagi membetulkan kesilapan baginda. Allah telah berfirman di dalam surah Shaad ayat 26 yang bermaksud:


" Hai Daud, Sesungguhnya kami menjadikan kamu khalifah (penguasa) di muka bumi, maka berilah Keputusan (perkara) di antara manusia dengan adil dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu, Karena ia akan menyesatkan kamu dari jalan Allah. Sesungguhnya orang-orang yang sesat darin jalan Allah akan mendapat azab yang berat, Karena mereka melupakan hari perhitungan."

Asas yang digariskan Allah di dalam al-Quran ini telah dijadikan panduan di dalam system perundangan kita sekarang dimana kedua-dua belah pihak berhak untuk mempertahankan diri masing-masing agar dapat dihakimi dengan seadil-adilnya.

Begitulah secebis kisah yang dapat diambil daripada kisah nabi Daud dan diharap ianya dapat dijadikan pedoman dan tauladan dan menjadi iktibar kepada setiap insan dalam menjalani liku-liku kehidupan di alam fana ini.

1 comment: